5 tips voor managers om uitval door overbelasting te voorkomen!
Geplaatst op 3 februari 2020
Want vaak heeft de medewerker zelf niet in de gaten, dat hij te druk is. Dan vertelt de medewerker je dus niet zelf dat het allemaal te veel is. Overbelasting is een langzaam sluipend proces. En het gevaar bij een sluipend proces is, dat je als mens vaak zelf niet in de gaten hebt waar je je in begeeft. Je beweegt langzaam mee met de situatie en past je onbewust steeds opnieuw aan. Dat is de valkuil waar je als mens zelf alert op moet zijn.
Het gevolg is dat als jij niet ingrijpt, de situatie te lang door kan gaan en langdurig verzuim op de loer ligt. En dat zijn hoge kosten, die wil je voorkomen.
Daarbij kost het je als manager ook extra tijd om steeds opnieuw de ontstane problemen door het minder - functioneren van de medewerker, op te lossen. Je verdeelt de werkzaamheden van de medewerker in het team, zodat het bedrijfsresultaat niet in gevaar komt. Je regelt de ziekmelding enzovoorts. E r gaat veel tijd zitten in deze extra klussen.
Kern van het verhaal is dat jij als manager moet ingrijpen, wil je erger voorkomen. Als de medewerker niet zelf aangeeft wat er gaande is, moet jij als manager het gaan aankaarten.
Want signaleer je tijdig overbelasting en grijp je effectief in, dan voorkom je verzuim, verzuimkosten en veel extra werk. Dat is niet altijd een makkelijke opdracht, zeker niet als een medewerker ontkent..
Een valkuil is om het gesprek niet te doen. Gedragingen en signalen van overbelasting zijn vaak verklaarbaar, discutabel. Iedereen kan de griep krijgen, de ene persoon is er vatbaarder voor dan de ander. De medewerker komt vaak met een logische verklaring. Maar daar moet je als manager niet in mee gaan.
Want houd er rekening mee, dat als jij als manager de symptomen ziet bij de medewerker, de situatie al een tijdje speelt. Want pas als de medewerker langdurig en veelvuldig bovenstaand gedrag vertoont, wordt het voor de omgeving duidelijk dat er iets niet in de haak is. Ook voor de omgeving is het een sluipend proces, waar je dus langzaam in mee gaat. De valkuil van de omgeving.
Dus neem je bevindingen serieus en zet direct stappen:
- Herken de signalen en gedragingen van de medewerker van overbelasting bij medewerkers.
- Kijk daarbij ook naar wat je als manager zelf doet aan extra taken. Met andere woorden: Wat heb jij de afgelopen weken geregeld voor deze medewerker? Wees je bewust van wat je doet.
- Bepaal welke situatie jij wilt voorkomen op de afdeling en bepaal welke actie jij daarin wilt zien van de medewerker.
- Wat verwacht jij dan van de medewerker? En wat wil en kun jij als manager daar in betekenen?
- Ga het gesprek aan met de medewerker. Zorg voor een open gesprek. Bespreek je ervaringen en de verwachtingen en maak samen een actieplan.
Kortom: Voorkom uitval door overbelasting door tijdig in te grijpen en ga het gesprek aan. Preventief en deskundig handelen bespaart niet alleen kosten en onrust op de afdeling, het bespaart jou ook extra werk.
© www.ligtpunt.nl | Nell van de Ligt. Alle rechten voorbehouden. Wil je dit artikel gebruiken in een tijdschrift, nieuwsbrief of op een website. Dat kan zolang je de copyright en een werkende link naar mijn site opneemt.