Als je met weerzin naar je werk gaat

Geplaatst op 6 januari 2020

Ken je dat? Je wordt 's morgens wakker en je maag krimpt in elkaar bij de gedachte dat je zo weer naar je werk moet. Er ontstaat een gevoel van weerzin. De realiteit openbaart zich als je wakker wordt. De werkdag dient zich aan. Je ziet er tegen op en je lichaam geeft een negatieve reactie.  

Jaap, docent op de middelbare school, trilt als een rietje als klas 2B het lokaal binnen druppeltHij kan het bijna niet meer opbrengen om deze klas les te geven. Joris, leerling van klas 2b, haalt Jaap het bloed onder zijn nagels vandaan en weet hem steeds voor de klas voor schut te zetten. Joris krijgt steeds opnieuw de klas mee. Jaap wordt er zo boos en ziek van, dat hij bang is dat hij Joris naar de keel gaat vliegen.


Interessant? Ontvang de gratis Ligtkrant in je mailbox


De kern van het verhaal is dat als je zo tegen het werk opziet en als je lichaam zo reageert, de noodklok luid en duidelijk klinkt. Zo werken ga je het niet meer lang redden. Het werk kost je namelijk te veel energie. Je laadt niet op en loopt het risico  om op te branden. 

Dus wil je een burnout voorkomen, dan zul je deze noodklok heel serieus moeten gaan nemen. En dat is meestal echt moeilijk. Want wat zou het betekenen als je onder ogen moet zien dat de situatie zo niet meer door moet gaan. Wat zijn dan de gevolgen? En verdere consequenties voor jou, je gezin, je partner.

Een valkuil is om te klagen en geen stappen te zetten. Je hoopt dat het straks vanzelf wel over gaat.  Het is niet gemakkelijk om de waarheid onder ogen te zien. We willen liever weg van alle nare gedachtes en gevoelens. Iets moeilijks aangaan vraagt moed.  

Maar houdt er rekening mee dat klagen niets oplost. Dus het verder afglijding wat gezondheid en levensgeluk betreft,  ligt op de loer. Je kop in het zand steken is een vorm van ontkenning, een menselijke overlevingsmechanisme om zo moeilijke stappen te omzeilen.

Wat kun je doen:

  1. Sta stil bij jezelf. Reflecteer op je leven, je werk, je relatie, je vrienden. Kijk vanaf een afstand naar wat je goed vind gaan en wat je anders zou willen. Waardoor ontstaat er weerzin om naar het werk te gaan? Wat geeft je energie en wat kost je energie? 
     
  2. Kijk welke gedachten en gevoelens er spelen bij de weerzin. Durf onder ogen te zien wat er speelt.Wat geeft weerzin? Wat is het gevolg hiervan voor jou en je gedrag ? Voor je gezin? Voor je gezondheid? Wat kost je dit alles?
     
  3. Beslis dat je tot actie over moet gaan om verandering in de situatie aan te brengen. Neem de beslissing om een stap te zetten. Zorg dat er iets veranderd of dat je stappen zet naar verandering, zodat je weerzin verdwijnt. Roep eventueel hulp in en laat je ondersteunen.  
    Het naar buiten brengen van wat er in je leeft en steun vragen zijn de eerste stappen naar verandering. 

 

Kortom: klinkt de noodklok beschouw de situatie, zie onder ogen wat het gevolg is van deze situatie en kom in beweging. Neem verantwoordelijkheid voor jezelf en voorkom een burnout. Voorkom nodeloos leed voor jezelf en je omgeving.

 

Een goed voorbeeld van een eerste stap is mijn dienst Burnout-Risico-Check. 
Klik hier om daar meer informatie over te krijgen.

 

© www.ligtpunt.nl | Nell van de Ligt. Alle rechten voorbehouden. Wil je dit artikel gebruiken in een tijdschrift, nieuwsbrief of op een website. Dat kan zolang je de copyright en een werkende link naar mijn site opneemt.