Overbelast door een aanleiding of een oorzaak?

Geplaatst op 10 mei 2021

Het word je allemaal te veel. Je ziet er tegenop om naar het werk te gaan, want je loopt op je tenen. Als je er tegenop ziet om naar het werk te gaan, is dat een teken dat er iets aan de hand is.

Bijvoorbeeld: Je hebt te veel taken, omdat je leidinggevende een ‘extra opdracht, met spoed graag ’ op je bordje gooide. Je bent ontzettend boos, want je komt in tijdnood en je weet niet hoe je deze klus ingepland moet krijgen.

 


Of je collega loopt de kantjes ervan af, waardoor jij taken moet doen die niet bij je horen. Jij ergert je en zorgt ervoor dat het niet fout loopt, maar je werkt voor twee.

De hele situatie kost je veel frustratie en stress en dat is niet bevorderlijk voor je werkplezier. Gevolg is dat je op je tenen loopt, niet gelukkig bent en loopt te mopperen. En dan krijg je niet eens begrip van je omgeving.

Je doet meer dan je aankunt, waardoor je overbelast raakt en de kans loopt om ziek te worden. Het is dus zaak jouw probleem aan te pakken. Het is belangrijk tijdig de situatie te veranderen zodat je niet nog verder in de problemen komt.

Echter, als je overbelasting effectief wilt oplossen, moet je een onderscheid maken tussen de aanleiding en de oorzaak van het probleem. En dat vergeten we wel eens. Vaak reageren we primair op de situatie en vergeten we objectief te kijken wat er nu precies aan de hand is.

Want wij hebben de neiging om de aanleiding als het probleem te zien, omdat de aanleiding duidelijk en aanwijsbaar is. Als de leidinggevende maar zou zien dat je het te druk hebt voor die grote extra taak. Als jouw collega maar zou doorpakken… dan zou alles weer goed zijn en je zou niet overbelast raken. Dat willen we graag, want dan is het probleem behapbaar, makkelijk en snel oplosbaar.

Op die manier houden we ons voor de gek, want dat is niet de oorzaak. Echte oorzaken van overbelasting liggen dieper. Dan kom je terecht bij eigen gedrag en overlevingsstrategieën en daar willen we liever niet naar kijken. Want misschien moeten wij dan zelf veranderen en dat voelt bedreigend.

Tips om te kijken of je te maken hebt met een aanleiding of een oorzaak van het probleem.

  • De aanleiding.
    Schrijf op wat er gebeurde (het incident of de handelswijze van de ander). Waar word jij moe van? Wat doet de ander? Welke gedrag vertoont de ander?

  • Hoe reageer jij? Wat doe jij precies; wat denk je, hoe voel jij je en hoe handel je? Ken je je handelswijze als iets wat je vaker doet? Zie een patroon.

  • Wat is het effect van jouw handelswijze? Voor wie heeft het effect? Wat is het gevolg voor jou, maar ook: wat is het gevolg voor de ander?

  • De oorzaak:
    Neem jij de verantwoordelijkheid voor jezelf en voor de gevolgen van je gedrag? 
    Reageer jij ook volgens hoe jij je voelt en wat je denkt. Met andere woorden: ben je eerlijk in je uiting? Of heb je je ingehouden of aangepast? Herken je dit patroon van jezelf in dergelijke situaties?

  • Als je duidelijk ziet wat er precies gebeurd en als je de situatie begrijpt, heb je controle en overzicht waardoor je keuzes kunt maken. Wat wil je anders in deze situatie en wat vraagt dat van je? Wat zou je anders kunnen doen, zodat je niet overbelast raakt?

 

Samengevat: Wil je het probleem goed oplossen, dan moet je niet naar de aanleiding kijken maar naar wat de oorzaak is van het probleem. En dan kom je vaak bij je eigen verantwoordelijkheid terecht. Het is niet makkelijk te kijken naar jezelf, omdat we blinde vlekken hebben op ons eigen functioneren.

 

Leuk als je een reactie geeft onder dit artikel.

 

© www.ligtpunt.nl | Nell van de Ligt. Alle rechten voorbehouden. Wil je dit artikel gebruiken in een tijdschrift, nieuwsbrief of op een website. Dat kan zolang je de copyright en een werkende link naar mijn site opneemt.