Spanning door irritatie op het werk. Hoe ga je er mee om?
Geplaatst op 25 mei 2020Vandaag de vraag van Marlies:
“Wat als je je mateloos irriteert aan je directe collega's? Ik heb een collega die heel bemoeizuchtig is en een collega die geen beslissingen neemt. Nu me dat opgevallen is, focus ik me daar helaas op. Graag hoor ik je advies”
Goede vraag, want irritatie is een menselijk reactie en komt veel voor.
Om je vraag te beantwoorden moeten we eerst gaan kijken waardoor irritatie ontstaat.
Irritatie ontstaat doordat de ander niet voldoet aan jouw verwachtingen. Jij hebt een andere invulling (normen, waarden en verwachtingen) over werkgedrag en samenwerking. Jouw visie is dat een goede collega beslissingen moet nemen en niet bemoeizuchtig is.
Interessant? Ontvang de gratis Ligtkrant in je mailbox
Doordat je collega niet voldoet aan jouw verwachtingen roept dat reactie op, emoties en gedachtes: Je bent boos, verdrietig of teleurgesteld. En je krijgt gedachtes zoals in jouw geval zou kunnen: “Ik moet alle beslissingen hier alleen nemen of ik word gecontroleerd door een bemoeizuchtige collega.”
Duurt deze situatie lang, dan kan deze situatie behoorlijke gaan irriteren. En …hoe meer je oppot hoe meer spanning er ontstaat.
En dit alles komt wel voort uit jouw verwachtingspatroon.
Dus kijk, voordat je actie onderneemt naar jezelf en vraag het volgende af:
Stap 1:
- Hoe belangrijk is dit onderwerp voor me, dat ik actie ga ondernemen.
- Leg jij je normen en waarden over de invulling van de functie en gedragspatronen te veel op aan de ander? Is dat reëel?
Stap 2: Vervolgens kun je het volgende doen
- Ga open en eerlijk in gesprek met je collega’s
- Praat met elkaar over verwachtingen wat betreft de samenwerking en het werkgedrag.
- Vertelt wat je in het algemeen verwacht in de functie en de samenwerking met collega’s.
- Vraag aan je collega hoe zij tegen de functie aankijken en wat zij belangrijk vinden.
- Praat samen over visie, verwachtingen, gedragspatronen en samenwerking. Het hoeft niet alleen jouw waarheid et zijn.
- Tips: Hou het verhaal bij jezelf. Luister goed. Stel vragen. Blijf respectvol.
Misschien is dit wel voldoende en wordt met dit gesprek heel veel opgelost.
Maar je kunt nog een vervolg stap zetten.
Stap 3:
- Vertel wat je irriteert en wat het je doet.
- Geef aan waar jij tegen aanloopt en wat je graag anders wilt hebben
- Vraag wat je collega van je verhaal vindt en wat zij ervaart. Sta open voor kritiek en nieuwe inzichten.
Stap 4:
- Kom je er niet uit door verschil van visie en verwachtingen overleg samen met je leidinggevende, zodat er duidelijkheid komt.
Kortom: Blijf niet rondlopen met irritatie. Kijk niet alleen naar de ander, maar ook naar jezelf. Het risico bij oppotten is dat door de toename van de spanning de pot kan gaan barsten.
Ik nodig je uit voor een reactie.
© www.ligtpunt.nl | Nell van de Ligt. Alle rechten voorbehouden. Wil je dit artikel gebruiken in een tijdschrift, nieuwsbrief of op een website. Dat kan zolang je de copyright en een werkende link naar mijn site opneemt.