Wat weten succesvolle managers waardoor ze verzuim voorkomen?
Geplaatst op 21 juni 2021Je bent een manager en je telefoon gaat. Er wordt gevraagd of je naar de afdeling wilt komen omdat Karin huilend op de werkvloer staat. Het is al deze tweede keer deze maand dat je hierom moet komen. Karin is erg emotioneel en loopt de laatste tijd op haar tenen. Door een klein akkefietje op de afdeling barst ze al in huilen uit. Wat moet jij met deze situatie?
In het nieuwe project werken Koen en Bob samen, maar ze kunnen niet zo goed samen door een deur. Koen is vaak boos en Bob is al meerdere keren langs geweest om te klagen. Je spreekt Bob aan op zijn verantwoordelijkheid: ”Jullie hoeven geen vrienden te worden, maar jullie zijn wel collega’s”. Bob blijft echter doorgaan.
Interessant? Ontvang de gratis Ligtkrant in je mailbox
Emoties op het werk komen vaak voor, maar wat moet je ermee? Al die verschillende emoties bij medewerkers zijn niet altijd makkelijk. Je hebt weinig vat op emoties, maar ze hebben wel veel invloed.
Als manager is het niet gemakkelijk om met al die verschillende emoties om te gaan. Soms snap je emoties van een ander niet, of zie je het probleem niet. Je denkt: “Ik heb toch met volwassen mensen te maken, die kunnen zelf wel hun boontjes doppen.” Of: “Wat hebben al die persoonlijke gevoelens met werk te maken?”
Al dat ‘sentiment’ kost veel tijd en energie, terwijl je hier niet voor gekozen hebt. Je bent met dingen bezig die weinig met het werk zelf te maken hebben. Je komt te weinig toe aan je eigen werk.
Veel managers vinden dan ook dat emoties niet op het werk thuis horen. Emoties worden vaak als lastig en ongewest beschouwt. Negatieve emoties van een enkele medewerker kunnen de gehele sfeer op de afdeling behoorlijk verpesten. Dus: op het werk houdt je het zakelijk!
Maar, als mens kun je emoties nooit helemaal uitschakelen. Emoties zijn een onderdeel van het mens-zijn, we kunnen ze niet ontkennen of negeren. Soms zijn we wel in staat om emoties te negeren of wegtedrukken, maar als er echt iets niet goed is komen de emoties terug en blijven ze ons lastig vallen.
Emoties hebben een belangrijke functie: ze bepalen hoe je als mens het werk en de werksituatie beleeft. Emoties en gevoelens zijn graadmeters voor hoe je in het werk staat. Je kunt aan je emoties veel aflezen!
Je emoties zijn je persoonlijke signalen, want:
- Ze laten zien of je wel of niet ‘hart’ voor de zaak hebt. Ze geven aan hoe het werk beleeft wordt.
- Emoties geven aan of iets positief of negatief wordt ervaren.
- Emoties zeggen iets over de inspiratie en motivatie van de medewerker.
- En over de actiebereidheid en inzet van de medewerker.
- Emoties geven aan hoe weerbaar en veerkrachtig medewerkers zijn.
- Emoties zeggen iets over de werksfeer op de afdeling, over de onderlinge samenwerking en verhoudingen.
- Emoties geven aan of een medewerker werkdruk ervaart, gestrest is en of er verzuimrisico is.
Kortom: emoties zijn persoonlijke signalen en belangrijke graadmeters waar je als manager je voordeel mee kunt doen en verzuim mee kunt voorkomen. Als manager kun je negatieve emoties bespreken, omzetten en sturen. Dit heeft een positief effect op de afdeling, werksfeer, kosten en bedrijfsresultaten EN op de hoogte van het verzuim.
Leuk als je een reactie geeft onder dit artikel.
© www.ligtpunt.nl | Nell van de Ligt. Alle rechten voorbehouden. Wil je dit artikel gebruiken in een tijdschrift, nieuwsbrief of op een website. Dat kan zolang je de copyright en een werkende link naar mijn site opneemt.